Tips: Juiste iPhone instellingen voor het buitenland

Nu aan het lezen
Tips: Juiste iPhone instellingen voor het buitenland

Iphone tips voor tijdens vakantie of in het buitenland

Nu internet over de grens steeds voordeliger wordt, zal je gemakkelijker kiezen om Roaming aan te zetten of aan te laten staan. Althans, in elk geval binnen Europa. Maar pas op! Er zijn vele valkuilen die er alsnog voor kunnen zorgen dat je trip of vakantie naar het buitenland eindigt met een zure nasmaak…

Je leest niet ons laatste artikel met tips: Je vind onze laatste en zeer belangrijke tips in ons laatste artikel hier!.

Beste iPhone instellingen buitenland

iPhone internet wereldbolWanneer je ervoor kiest om je Roaming aan te laten staan in het buitenland, dien je wel bewust te zijn van het feit dat je jouw smartphone en apps vrij toegang geeft tot het internet. Er zijn vele valkuilen en instellingen waarvan wij vinden dat deze zo belangrijk zijn, dat het aan te raden is om deze te checken voordat je Nederland verlaat.

Dit overkwam Remco van onze redactie recentelijk tijdens zijn vakantie naar Frankrijk in augustus van dit jaar. Hij was behoorlijk zeker van zijn instellingen op de iPhone, en had – dacht hij – voldoende gedaan om zijn iPhone, updates en apps af te schermen van ongeoorloofd internet gebruik.

iPhone Check-list:

  • Vakantie bundels > Bekijk evt. vakantiebundels van je provider
  • Laatste updates? > Check iOS & Apps instellingen!
  • Auto updates? Zorg ervoor enkel bij Wifi verbinding
  • Locatie voorziening Beperk (GPS) toegang voor apps
  • Hotspot en delen Check deze instellingen voordat je gaat

 

Ondanks de eigen check-list van Remco (en waarschijnlijk nog velen zoals hem) gebeurde het de derde dag van zijn vakantie dat er vanuit het niets behoorlijk veel internet werd verbruikt. Je komt hier meestal pas achter wanneer het te laat is. Wanneer je buiten je data-bundel of data-limit verkeerd, ontvangt je daar meestal een sms van: “je zit op 80% van je dagbundel…”

Probeer dan de juiste maatregelen te nemen om de volgende vermelding te voorkomen: “Je hebt je dagbundel (of data-limit) volledig verbruikt”. Het is belangrijk om te weten dat na deze meldingen, het internet verbruik gewoon doorgaat tot je (buitenland) limit is bereikt! Zodra je een van deze meldingen verkrijgt, kun je het beste direct je Roaming uitzetten en een onderzoek starten. Tenzij je websites aan het bekijken was met veel afbeeldingen of youtube.. Dan weet je de oorzaak, maar in andere gevallen is het kwaad eigenlijk al geschied. Dit overkwam Remco, terwijl hij een boek aan het lezen was en er geen updates mochten plaatsvinden en er geen (actieve) apps op de achtergrond draaiden. Hij nam in dit geval direct contact op met klantenservices.

Voorkom hoge kosten met je iPhone

Voorkomen is beter dan genezen. Om een dergelijk probleem – en onverwacht torenhoge rekening – te voorkomen, hebben wij hieronder de 5 beste tips voor jou op een rij gezet!

Voorkom hoge iPhone telefoonrekening

Nu de MB prijzen voor internet in het buitenland behoorlijk in prijs zijn gezakt (dankzij regels voor de EU) betekend dit niet dat alle gevaren voor een onverwacht hoge telefoonrekening voorbij zijn. Ook al denk je dat je jouw iPhone / smartphone niet of nauwelijks gebruikt, kunnen updates of applicaties op de achtergrond vele MB’s gebruiken.

Betaal niet te veel!

iPhone model
Bijbetaalprijs voor toestel
Opslag op iPhone
Minimum data
Provider
We hebben geen deals voor deze filtercombinatie gevonden 🙁

Tip: probeer alle providers of een andere iPhone uitvoering of opslagruimte!
Gb
Totaal € p/m
Onbep. minuten & minuten & onbep. data Mb bij
Eenmalige bijbetaling v.a. €
Toestel p.m. / Abo € p.m.

Geld lenen kost geld klein

Lees onze tips hoe je kunt voorkomen dat er vele MB’s worden gebruikt aan internet in het buitenland.

5 beste tips voor je iPhone

Om het risico zo beperkt mogelijk te houden voor onbewaakt internet verbruik op je iPhone, kunnen wij aanraden om de volgende instellingen goed te checken voordat je naar het buitenland of op vakantie gaat (binnen of buiten Europa).

1. iOS en APPS updates

De instellingen van je iPhone voor automatische updates voor iOS en APPS staan in 90% van alle gevallen standaard goed ingesteld door Apple. Maar je kunt ze toch beter dubbel checken, want dit zijn de groot verbruikers! Een iOS update is al gauw een paar honderd MB groot, en Apps zijn tegenwoordig ook tientallen MB’s groot. Een update van je APP betekend in de meeste gevallen gewoon een volledige herinstallatie van de APP, met behoud van je instellingen of inhoud.

Zorg er dus voor dat je APP’s enkel mogen updaten wanneer er een WiFi verbinding is en niet via een (duur) E, GPRS, 3G of 4G verbinding. Zo zorg je ervoor dat de instellingen juist staan:

 

Tip 1Ga naar:

Home > instellingen > mobiel internet > bekijk en loop alle apps na!

 

2. Hotspot en internet delen

Gebruik maken van Hotspot kan een ideale manier zijn om al je (mobiele) apparaten die gebruik maken van WiFi (zoals laptops en tablets) te verbinden met het internet via je iPhone. Het gemak waarmee je zodra je achter een laptop of tablet zit en zaken gaat updaten of binnenhalen – denk bijvoorbeeld aan mail – kunnen ervoor zorgen dat je snel tientallen (dure) MB’s verbruikt. Ook loop je het risico dat anderen je hotspot kunnen gaan gebruiken en daarmee jouw internet MB’s verbruiken.

Je kunt deze optie maar beter uitzetten. Tevens zal je accu hier ook blij mee zijn, en veel langer meegaan!

 

Tip 2Bekijk je instellingen (op 2 plekken):

Home > instellingen > mobiel internet > Hotspot

Home > instellingen > Persoonlijke Hotspot

 

3. Meer iPhone auto-updates

Zorg ervoor dat je ook onderstaande instellingen hebt gecontroleerd voordat je roaming gaat gebruiken.

 

Tip 3Bekijk je instellingen:

Home > instellingen > iTunes & App Store

 

4. Locatie voorzieningen (GPS)

De iPhone locatie voorziening, niet meer dan het bijhouden waar je je bevindt, is soms een zeer belangrijke functie binnen sommige (actieve) apps. Denk bijvoorbeeld aan actieve, sport of gezondheids applicaties. Ondanks GPS gebruik niks kost, kunnen sommige apps hierdoor wel extra internet (gaan) verbruiken. Zet dus voor de zekerheid van de apps die je niet nodig hebt, de toegang tot GPS / locatie voorziening in het buitenland uit.

 

Tip 4Bekijk je instellingen:

Home > instellingen > Privcay > Locatie Voorziening > Uit.

 

5. Zet roaming standaard uit

Dit is alweer onze laatste tip. Ondanks alle voorzorgmaatregelen kan het toch gebeuren dat er soms internet wordt verbruikt. Wij raden je dus aan om je Roaming continue uit te zetten en enkel aan te zetten wanneer je actief met je iPhone bezig bent. Dit voorkomt (de meeste) verrassingen.

 

Tip 5Bekijk je instellingen:

Home » instellingen » mobiel internet » DataRoaming: uit.

 

Wat vind jij van dit artikel?
Heeft mij geholpen!
58%
Informatief
26%
Neutraal
0%
Gehad
0%
Nooit meer
16%
Over de schrijver
Goedkoopste-iPhone.nl
Dit artikel is samengesteld door de redactie van goedkoopste iPhone. Met grootse nauwkeurigheid zorgt de redactie die bestaat uit totaal 4 leden ervoor dat alle informatie op deze pagina klopt. Mocht dit niet het geval zijn laat het ons dan weten door ons hiervan op de hoogte te stellen.
  • Niels
    12 februari 2016 at 10:06

    Hallo,
    Mijn iphone 5s maakt geen verbinding in het buitenland. Mijn abonnement (telfort (KPN)) Zou dit wel gewoon moeten ondersteunen. Het geeft aan “geen service” en ik kan ook geen andere netwerken selecteren. Staat er een instelling fout?

    Alvast bedankt voor de reactie!

    • 12 februari 2016 at 10:47

      Dag Niels, kijk eens onder > instellingen > aanbieder. Staat de selectie op automatisch?
      En kijk ook eens onder > instellingen > Mobiel netwerk > Staat daar alles goed? De opties onder deze instellingen zouden geen “geen service” moeten veroorzaken. Wellicht is er geen 2G/3G/4G mast in de buurt… Wij denken niet dat een instelling deze melding veroorzaakt.

  • ine jacobs
    10 november 2015 at 17:18

    ik ga naar afrika en heb een i phone 4s, als ik alleen wifi aan laat staan en mobiele data uitzet is dit voldoende om niet voor verrassingen te komen staan? ik kan dan alleen internetten op een plek waar wifi is, maar dat vindt ik geen probleem. groetjes Ine

    • 10 november 2015 at 21:49

      Hallo Ine,

      Wanneer je het vinkje onder instellingen > Mobiel netwerk > Dataroaming > uit hebt staan, zul je geen internet MB’s in het buitenland verbruiken. Daarnaast raad ik je ook aan om “Mobiele data” uit te zetten. Hierdoor zal “3G” of “4G” verdwijnen achter je “provider/netwerk” naam, linksboven in je scherm. Dit kun je nu gelijk testen, probeer maar eens. Wanneer je enkel een provider ziet staan en geen 2G, GPRS, 3G of 4G dan verbruik je géén internet MB’s. Zodra er WiFi ontvangst is, zal je dat logo waarnemen.

      Hopelijk heb ik je met dit antwoord kunnen helpen, alvast heel veel plezier in Afrika!

  • Bastiaan
    27 juni 2015 at 17:13

    Grrr… Jullie en mijn tips opgevolgd, maar weer gaat mijn dagbundel er als een gek vandoor. Binnen enkele minuten 75mb… Paar minuten later 157mb en loopt nog steeds. Begrijp er niks van. In Nederland kom ik nooit boven de 40mb per dag, waarom gebeurd dit telkens wel in het buitenland?? Alle instellingen nog eens gecheckt en alles mag enkel bijgewerkt worden wanneer er WiFi is. Alle apps staan uit met mobiele toegang en toch blijft het lopen.

    Vodafone gebeld maar kan mij geen antwoord geven behalve: “er zal wel een app op de achtergrond draaien die dit verbruik geeft. Wij kunnen niet zien welke data wordt verbruikt..”
    Hebben jullie nog tips?? Kan nu alleen op de WiFi, want zodra internet aanstaat begint hij direct weer te downloaden 🙁

    • 28 juni 2015 at 19:41

      Beste Bastiaan, dat is erg vervelend om te horen! Ook onze redactie kon het tot voor kort niet verklaren waarom wij in Nederland doorgaans “slechts” enkele tientallen MB’s per dag aan mobiel internet verbruikten, en zodra je in het buitenland bent (veelal tijdens vakantie) het gebruik “ineens” oploopt tot honderden MB’s per dag. Na gesprekken met Vodafone en KPN komt de klantenservice niet verder dan de volgende melding: “er draaien apps op de achtergrond, zorg dat deze apps uitstaan en niet bij het internet kunnen, bekijk de instellingen onder mobiel internet”.
      En wanneer wij graag zouden willen weten om wat voor data het gaat, zodat we het kunnen voorkomen: “Helaas, wij mogen uw data verkeer niet bekijken. Ook niet met uw toestemming. Helaas”

      Verder wordt er wel gemeld om te kijken naar de volgende instellingen: “Ga naar uw instellingen van mobiel internet ( instellingen > Mobiel netwerk > scroll naar beneden tot: “Gebruik mobiele data voor” >) weiger daar alle apps toegang tot het internet.

      Maar… Ook met alle apps geweigerd tot internet, liepen bij ons de honderden (dure) internet MB’s gewoon door.

      Oorzaak? Synchronisatie van Documenten en Settings naar de iCloud. Met name in de eerste 2 weken nadat je een iPhone hebt hersteld naar “fabrieks instellingen” of hebt geupdate naar een nieuwe iOS release.

      Oplossing:
      Ga naar je iCloud instellingen > instellingen > iCloud > (scroll helemaal naar beneden!) > druk op “Documenten/gegevens” > Vink “gebruik mobiele data” uit.

      Deze instelling staat bij heel veel iPhone gebruikers aan, wellicht een instelling die is mee overgezet vanuit een oudere iOS versie en is mee gegaan naar nieuwere updates. Na deze instelling, kun je gerust weer mobiel internet aanzetten op vakantie!

      @Bastiaan: kan het zijn dat jij toevallig ook net je iPhone naar fabrieksinstellingen hebt teruggezet of een iOS update hebt gedaan?

      • Bastiaan
        6 juli 2015 at 19:54

        Hoi Remco, bedankt voor je reactie en meedenken. dit was inderdaad het geval!! Wat zit dit verstopt zeg !!! Kan het zijn dat de provider (in mijn geval ook Vodafone) deze instelling kan aanzetten / pushen?? Want dat komt hun wel heel erg goed uit!! Het heeft mij 185 euro gekost, en ze weigeren inderdaad om inzage te geven in het verbruik en kunnen niets melden of helpen met het werkelijke probleem te achterhalen. Schandalig!!! Gevolg is dat ik de rest van mijn vakantie internet uit heb moeten laten staan en alleen op wifi punten heb kunnen connecten.

        Fijn dat jullie de oplossing hebben gevonden, ik heb dit nergens an ders terug kunnen vinden. Had ik dit nu maar eerder geweten !!!!! Blijf het schandalig vinden dat Vodafone mij niet verder wil(de) helpen om dit op te lossen. Jullie bedankt!! Groeten Bastiaan

        Ps: ik had inderdaad net voor mijn vakantie geupdate naar iOs 8.3

Stel je vraag / Reageren